dinsdag 7 februari 2017

Nespresso - you are doing it right

Het is een regenachtige dinsdagmiddag in februari. Ik ben net thuisgekomen van mijn opleiding en ik heb mijn koffiekop net leeg. Ik hou van lekkere koffie, vandaar dat mijn keuze ongeveer een jaar geleden op een Nespresso cupjesapparaat is gevallen. Ik ben niet zo merkgebonden, maar Nespresso is toch de reden voor het plaatsen van dit artikel. Bij de post van deze middag, zat namelijk een pakketje van jawel, Nespresso.

Enigszins verbaasd door de verschijning van dit pakketje, controleer ik de naam. Het pakketje blijkt toch echt voor mij te zijn. Ik heb een jaar geleden een koffiezetapparaat gekocht en dit voor de volledigheid geregistreerd bij Nespresso.


Ik maak het pakketje open. Ik lees dat ik vanaf nu een "connoisseur" ben bij Nespresso. Het schijnt dat ik dusdanig veel verstand heb van koffie, dat ik mijzelf vanaf nu deze naam mag meegeven. Hoe gek het ook klinkt, ik voel me vereerd. Er zit een boekje bij met complete uitleg, en ik voel me gewaardeerd voor mijn aankoop ca. een jaar geleden. 


Onder dit boekje tref ik een doosje aan, keurig met het logo op de bovenkant. Ik open het doosje, en tref de eerder genoemde koffie-proef-lepel aan. Ook deze bevat een keurig logo en ziet er eerlijk gezegd nog best mooi uit. 


Waarom is dit in het huidige tijdperk zo'n toegevoegde waarde? Waarom doet Nespresso dit? Het antwoord is simpel. Ik voel mij verbonden met het merk. zoals velen weten is herhaling ontzettend belangrijk binnen de communicatie. Het is immers een jaar geleden, en als het goed is duurt het nog jaren voor ik weer een koffiezetapparaat moet kopen. Echter door nu te laten merken dat Nespresso mij als klant niet vergeten is, is de kans vrij groot dat ik in de toekomst koffie gerelateerde producten weer bij Nespresso koop. 

Ten tweede bouwt nespresso een enorm sterke band op met het merk. Door het sturen van een presentje krijg ik het gevoel dat het enorme bedrijf mij toch persoonlijk kent. Dit valt niet tegen te houden, dit is hoe het menselijk brein werkt. 

Het voordeel hieraan voor Nespresso is dat hun merknaam weer vers in mijn geheugen ligt. In mijn neurologische stelsel krijgt Nespresso vanaf nu weer een soort voorrang, zeker wanneer deze naam terug blijft komen in bijvoorbeeld tv-reclames. Op deze manier ben ik eerder geneigd producten aan te schaffen van Nespresso. Kortom: Wel done Nespresso.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.